ניצול לרעה מדינת קומבינה - ישראבלוף

במדינת הקומבינות משנים חוקים לפי הצרכים האישיים של המקורבים לעטיני השלטון והשחיתות חוגגת. הגששים קראו לזה ”ישראבלוף“ - אחד ממטבעות הלשון שטבע יוסי בנאי - ביטוי שמתאר יצירת ”קומבינה“ שבאה לעקוף בעיה.

הביטוי ”ישראבלוף“ הושמע לראשונה במערכון "השליח בבנק", שביים בנאי עבור שלישית הגשש החיוור בשנת 1974, במסגרת התכנית "אופסייד סטורי".

המערכון "השליח בבנק" מעלה סצנה ב"ישראבנק" עם שלוש דמויות: ברוך, שביקש להתקבל לתפקיד שליח, מנהל הבנק (נחמיאס) והעוזר שלו (איז'ו ורסנו). המנהל ועוזרו החליטו לקבל את ברוך לעבודה, כשליח. אולם כדי לא לשלם לו "נטו" את הסכום שביקש הציעו לו לקבל, בנוסף למשכורת, הטבות פיקטיביות: תקציב לקניית ספרות מקצועית (אף שהכריז שאינו יודע לקרוא), תשלום עבור החזקת מכונית (למרות שלא הייתה לו מכונית ואת השליחויות עשה בעזרת אופניים) וכיוצא באלה. ברוך סיכם את המשא ומתן במילים: ”הכל זה כאילו, יענו, ישראבלוף!“ כך הפך הביטוי לפופולרי. ממערכון זה נגזרו ביטויים נוספים כמו: ”אתה הבנת את זה, ברוך?“ - שפירושו ניצול לרעה של שיטת הקומבינה.

כשאמרו ”ישראבלוף“ כולם צחקו! חלק קטן צחקו על חשבוננו כל הדרך אל הבנק...

שלושים ושלוש שנים אחרי כן השתכללנו. נכתב השיר:

”מדינת קומבינה“

שיר מתוך מופע הבידור ”לצחוק או לבכות“ שפורסם בארץ בשנת 2009.
מדינת קומבינה
מילים ולחן : תמיר קמחי ואייל מזיג

לא חייב להיות יפה כדי להיות דוגמן
לא מוכרח ללמוד משחק כדי להיות שחקן.
לא חייב קול מיוחד כדי להיות זמר
בלי קורדינאציה וניתור להיות רקדן אפשר.
לא חייב לקרוא תווים כדי להיות פה מנצח
ואומנות זה רק עניין של טעם ושל ריח.

מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
הכל אפשר עם טיפ טיפת עזרה.
זו מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
גם עובדים זרים עזרו לנוח בתיבה.

רישיון לנהיגה אפשר בלי שיעורים
ומהנדס בלי תעודה יכול לבנות גשרים.
לירות בנשק לא חייב כדי להיות חייל
וגם עם פחד של גבהים אפשר להיות דייל.
משרה טובה בביטחון גם לאסיר נימלט.
הכל תלוי בכלא עד כמה הוא שלט.

מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
הכל אפשר ואין ממש חוקים.
מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
גם לשלמה המלך היו כמה נשים.

קרוא וכתוב כבר לא חובה כדי להיות מורה
ולעשות השתלמויות רק אם אין ברירה.
הטיפוס במדרגות קידום זה סתם בלבול
טלפון אחד אתה מקבל ג'וב בעמדת ניהול.
לא חייב ללמוד הרבה כדי לקבל פה תואר
אפשר לקנות אותו בזול ולקבל בדואר

מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
הכל אפשר עם כמה אלתורים.
מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
גם עגל של זהב עשו מכמה תכשיטים.

השכלה לא בהכרח עושה אותך עשיר,
מאוד תלוי גם כמה אנשים אתה מכיר.
לא חייב דעה כדי להיות פוליטיקאי
תדע לצעוק, להצטלם וזה מספיק ודי
עורך דין, רופא, טייס כולנו בפוטנציה
הכל תלוי, במה? בכמה יש לנו פרוטקציה.

מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
הכל מותר ואין דבר אסור.
זו מדינת קומבינה עוד מימים ימימה
גם הניצחון על גולית היה מכור.

אלף תוכניות תחקיר עלו כבר לשידור
אנחנו בקומבינה אבל זה לא קשור…

והנה, בערב יום העצמאות השבעים הכריז ראש הממשלה נתניהו כי אנחנו מעצמה.

זו אינה קומבינה, משום שאנחנו באמת מעצמת קומבינה! אין עלינו...


מדינת קומבינה!!!

דו"ח מבקר המדינה שפורסם במאי 2018 חשף:
אלפי ישראלים מתו מעישון ב"זכותו" של שר הבריאות.
שבע שנים אחרי מחאת הקוטג', מחירי החלב רק האמירו.
השחיתות חוגגת בחברות ממשלתיות.
לא ניתן לפרסם את שמות האנשים והחברות. זה סודי?
מרצים בכירים באוניברסיטאות חוגגים על חשבון הקופה הציבורית.
עמידר דופקת קופה על חשבון נזקקים.
יו"ר מפעל הפיס עושה בחברה כבתוך שלו.
המדינה "לא יודעת" מי חייב לה כספים וכמה.
האם החלטות על הוצאות של מיליארדים מתקבלות כלאחר יד?
מה בדבר החלטות בענייני בטחון המדינה? על זה לא תקראו בדו"ח המבקר...
דוגמה סאטירית ל”פוליטיקת השוק“ הנהוגה במחוזותינו:
פולישוק (סדרה) לצפייה, פולישוק (הצגה).

  • קומבינטור (נוכל) - מי שאופן עבודתו והתנהלותו נגועה במרמה ונוכלות. מומחה לעבודה בעיניים. שרלטן, מאחז עיניים.
  • קומבינטור (תכסיסן) - מי שידוע בציבור כבעל כשרון ארגוני וראייה נהולית ובעיקר כמי שניתן להסתיע בו לצרכים אישיים.
  • קומבינטור (גאון) - בעל יכולות גבוהות מהממוצע בפתרון שיטתי של בעיות, לרוב מול גופים ממוסדים. מוצא תחבולות תוך ניצול לרעה של פרצות במערכת.

 

מדוע זה קורה?

 

לקריאה נוספת:

איזה נווה ואיזה צדק?

באחד הערבים תפסתי מונית ברחוב: "לנווה צדק בבקשה“. הנהג הפליט אנחה והסתובב אלי: ”נווה צדק? איזה נווה ואיזה צדק....“

איזה שלום ואיזה ניצחון?

כשאילנה דיין התגייסה והתייצבה למבחני קבלה לתחנת גלי צה"ל, התעניינו הבוחנים ושאלו, ”היכן את גרה“? - ”ביד אליהו, דרך הניצחון“, השיבה.
אחד מחברי ועדת הקבלה צהל ושאל:
”האם את יודעת על שם איזה ניצחון נקרא הרחוב שלך?“
אילנה הישירה בו מבט מחוייך וענתה: ”אני יודעת שהוא מצטלב עם דרך השלום.
אם תגיד לי על שם איזה שלום היא נקראת, אני אגיד לך על שם איזה ניצחון נקרא הרחוב שלי“.

איזה נווה ואיזה צדק?

תוך כמה עשורים הפכו הקיבוצים ממובילי תרבות השיתוף והאידיאולוגיה של ביטול הקניין הפרטי לברוני נדל"ן למובילי תרבות הקומבינה...

ממלכת ישראבלוף התנ"כית

רב המכר ”מלכים ג“ של יוכי ברנדס מציג קריאה תנ"כית המזכירה סיקור רכילאי על שבטים פרימיטיבים. "לאחד משיאי התפלות והסילוף מגיעים הדברים בסיפור דוד ובת שבע, שלפי ברנדס היה פשוט קומבינה שהגה אחיתופל, ובמסגרתה בת שבע העמידה פנים שהיא נכנסה להריון מדוד (עם כרית מתחת לשמלה וכאלה), ומשל כבשת-הרש, שהוכיח את דוד על גזילת בת שבע מבעלה, היה רק ספין אשר נתן הנביא – המוצג כאן כנביא שקר – שיחק בו תפקיד מרכזי בתקווה לזכות במשרת נביא החצר. גם ההמשך התנ"כי בעניין התינוק שנולד מיחסי החטא האלה ושהומת בידי אלוהים - לא היה ולא נברא אצל ברנדס, ודוד המלך רק עשה הצגות כאילו הוא מתאבל."